חלוקת הרכוש בגירושין ואיזון משאבים

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הסכמי גירושין הם מורכבים, שונים בין כל בני זוג שמפרקים את החבילה ולא תמיד ברור כיצד לנהוג במקרה בו אין 'הסכם ממון' שהכינו לפני נישואיהם.

'איזון משאבים' הוא הפתרון שמוגדר בחוק לבני זוג שנמצאים בגירושין, לפיו מתבצעת חלוקת הנכסים המשותפים. הליך זה כולל בתוכו סיכונים שכדאי לשקול בעת חלוקת הנכסים.

 

מהו הסדר איזון משאבים?

גירושין כוללים שלבים רבים. אחד מאותם השלבים הוא חלוקת הרכוש והנכסים של בני הזוג. הסדר זה קובע שהרכוש יתחלק בין הזוג בצורה שווה. ההסדר נכנסו לתוקף על זוגות שהתחתנו 01/1974, ועל זוגות שהתחתנו לפניו חלה 'חזקת שיתוף'.

כלל איזון המשאבים קובע, שכל הנכסים שהצטברו מראשית הנישואין ועד לסופם, יחולקו בצורה שווה. כלומר, לא ניתן לדרוש במסגרת ההסכם נכסים אישיים שהושגו טרם הנישואין. לפי החוק, ירושה ומתנות שניתנו בצורה אישית לא יכללו במסגרת חלוקת המשאבים.

חזקת השיתוף, חלה כאשר מדובר בזוגות שנישאו טרם כניסת ההסדר לתוקף. בשונה מאיזון נכסים, חזקת השיתוף גורסת שהחלוקה השווה תחול רק על נכסים משותפים שהצטברו במהלך תקופת הקשר. זאת משום שמטרת איזון המשאבים היא להפריד בין רכוש אישי למשותף. במידה וישנו נכס אישי שהוכח כי הייתה בו כוונה לשיתוף, איזון המשאבים יחול בו.

 

סיכונים בהסדר איזון משאבים

חלוקה בצורה של איזון משאבים כוללת בתוכה סיכונים מסוימים. בצורת החישוב הראשונה, לאחר חישוב הסכום שצריך כל צד לשלם מבוצע תשלום חד פעמי שמייצר נתק מוחלט ביניהם. בדרך שנייה, הכספים מתחלקים בעת מימושם, התלות הכלכלית נותרת והדבר יכול ליצור קשיים.

  1. סיכון ראשון – פטירה טרם הגעה לגיל 67

המצב היום בקרנות הפנסיה, ובחוק הגמלאות לא מאפשר לגבר או אישה גרושים לגבל זכאות לקבל הפנסיה במידה ובן הזוג לא הגיע לגיל פרישה. בנוסף, במידה ואותו בן זוג יכיר שותף או שותפה חדשים, הפנסיה שלו תשולם עבורם.

הדרך לפתור בעיה זו היא באמצעות ביטוח סיכון זה. ניתן להגן באמצעות עריכת ביטוח חיים בשווי של הפנסיה שמגיע לאדם במידה ובן הזוג לשעבר נפטר טרם גיל הפרישה. חשוב להדגיש כי נדרש שיתוף פעולה בין הצדדים משום שהדבר כרוך בהוצאות כספיות.

  1. סיכון שני – הפסד זכויות משותפות

מקרה זה מדבר על קרנות ששייכות לבעל והן חלק מהסכם החלוקה. למשל אם לבעל יש שתי קופות גמל והאישה זכאית לקבל 50% מהסכום שלהן, היא עלולה להיפגע מכך. מועד משיכת הכסף בקרנות אלה הוא בגיל 60, והחוק מאפשר לבעל לשנות את המסלולים ורמות הסיכום בכל עת לאחר ההסכם.

מה קורה אם שנה לפני משיכת הכספים, חלה נפילה משמעותית בשוק והאישה תאבד סכום גדול? היא יכולה להגן על כספה באמצעות דרישה מהבעל שהחלק שלה יישאר במסלול 'בטוח' כך שהפגיעה הכלכלית שלה תמנע. במקרה בו הבעל ייצר רווחים היא תוכל להנות מהם על סך חלקה.

  1. סיכון שלישי – פטירת בן הזוג לאחר קבלת פנסיה חודשית

מדובר על מקרה בו בחלוקה נקבע כי אחד מבני הזוג צריך לקבל 30% מהפנסיה של השני. במקרה שהוא נפטר כשנה לאחר קבלת הפנסיה, בן הזוג התלותי יפסיק לקבל גם הוא. לכן חשוב לבצע ניהול סיכונים האם זו הדרך הנכונה עבורכם לקבל את הכסף שמגיע לכם.

איזון משאבים בעת חובות

באיזון משאבים מבצעים ניקוי חובות מכלל הזכויות שיש לבני הזוג ורק לאחר מכן מבצעים את החלוקה ביניהם. במקרים בהם מדובר על חובות ששייכים לתקופה הקודמת לנישואין, החלוקה לא תתחשב בכך.

 

איזון משאבים בזוגות 'ידועים בציבור'

עו"ד גיל קראוס מסביר כי על זוגות של ידועים בציבור חלה חזקת השיתוף. אבל בכדי לעמוד בתנאים שיובילו לחלוקה שווה בין בני הזוג בעת חתימת ההסכם הם צריכים להוכיח שני תנאים עיקריים. זוגות של ידועים בציבור הם כאלה שלא נישאו בצורה רישמית אך מנהלים משק בית משותף.

שני התנאים שיאפשרו לבן זוג לטעון לחזקת שיתוף הם, הוכחת קיום יחסים זוגיים תקינים טרם הקרע, ומאמץ משותף של בני הזוג לפרנסת משק הבית שלהם ודאגה לכלכלו.

לאור האמור, משום שלכל מערכת יחסים יש אופי שייחודי רק לה, כך גם ייחודית הפרידה. למרות שהדרך להתגרש דומה אצל כולם, המהות של הפרטים הקטנים מושפעת מבני הזוג. לכן חשוב מאוד לבצע את מהלך חלוקת המשאבים בצורה שקולה ובליווי משפטי מותאם.

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שינה

מהו דום נשימה בשינה וכיצד מכשירי CPAP יכולים לעזור?

דום נשימה בשינה הוא הפרעת שינה נפוצה אך חמורה שבה נשימתו של אדם נעצרת ומתחילה שוב ושוב במהלך השינה. מצב זה מתבטא בשתי צורות עיקריות: דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) ודום נשימה מרכזי בשינה. הנפוץ מבין השניים, OSA, מתרחש כאשר שרירי הגרון נרפים יתר על המידה, מה שמוביל לחסימה פיזית של דרכי הנשימה. מצד שני, דום נשימה מרכזי בשינה מאופיין בכשל של המוח לאותת כראוי לשרירים השולטים בנשימה, הנובע מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית.

לקריאת המאמר »

גנרטורים למתחילים: הכל על השימוש והתחזוקה של גנרטור בבית או בעסק

תארו לעצמכם ערב שליו בבית, פתאום צולל לתוך החשיכה על ידי הפסקת חשמל בלתי צפויה. או דמיינו את הפעילות העסקית שלכם נעצרת עקב תקלה חשמלית בלתי צפויה. אי הנוחות והאובדן הפוטנציאלי אינם מוטלים בספק. עם זאת, מה אם היה לך את הכוח למנוע את השיבושים הללו ולהבטיח המשכיות בחיי היומיום ובעסק שלך? הזן גנרטורים: הגיבורים האלמונים של הנוחות והאמינות המודרנית.

לקריאת המאמר »